top of page

ציפויים אנטי מיקרוביאליים

פיתוח ישראלי ייחודי וחדשני הנותן מענה הוליסטי, לציפוי ויראצידי שהוא גם אקולוגי ועל בסיס מים, של מגוון משטחים בתוך הבית ,בתי חולים, שטחי ציבור ,מפעלי מזון , מעבדות נקיות ועוד, למניעת הדבקה והפצת זיהומים ממשטחים נגועים בווירוסים בחיידקים בעובשים ופטריות


חברת ננו פיינט בע"מ הישראלית מפתחת טכנולוגיה ייחודית ומוכחת ליצור צבע אקולוגי על בסיס מים בעלת תכונות אנטי בקטריאליות, אנטי ויראלית – ואנטי פטרייתי (עובש) מוכחות- הצבע כולל-בין השאר חומרים טבעיים ומינרלים שהראו במחקרים פעילות אנטי ויראלית ואנטי מיקרוביאלית. הצבע בעל מנגנון שחרור מושהה ושומר על הפעילות האנטי- מיקרוביאלית לאורך תקופה ארוכה. הצבע בעל עמידות גבוהה וכושר הידבקות גם בתנאי אקלים קשים

הפורמולה מכילה מינרלים וחומרים טבעיים בלבד וללא רעלים וללא ממיסים ומזהמים, שילוב החומרים בתוך הפורמולה יוצרת סביבה שאיננה מאפשרת התפתחות וירוסים מסוגים שונים , עובשים פטריות וחיידקיםלרבות חיידקים עמידים לאנטיביוטיקה בבתי חולים.

ווירוס הקורונה בעל יכולת שרידות גבוהה על משטחים שונים (עד 4 ימים על משטחי נירוסטה),שימוש בצבעים האנטי- מיקרוביאליים של ננו פיינט יכולים למנוע שרידות וירוסים וחיידקים על המשטחים הצבועים (אנכיים או אופקיים), ומביאה לכך שמגע יד אדם על משטח צבוע כגון מעקה או קיר במסדרון בית חולים או בית ספר ,תהיה נקיה מזיהום חיידקי ויראלי ונגיפי ובכך תקטן משמעותית הפצת הזיהום במרחב. החברה ביצעה ניסויים מוצלחים במעבדות "מילודע/מיגל" לעמידות הצבע על פי התקן היפני נגד זיהומים בבתי חולים תקן JIS Z 2801 ותקן ISO 22196 החברה ביצעה 2 ניסויי עמידות במעבדות במכון וולקני, במעבדות וירליות בראשות ד"ר אביב דוברובסקי , בשני הניסויים השמיד הצבע כליל את הווירוסים , הצבע מתאים לקירות משטחים מתקנים ותשתיות של: בתי חולים, בתי אבות,בתי ספר, מוסדות חינוך מתקני ומפעלי מזון ושטחים ציבוריים בארץ ובעולם.






ציפוי המונע ומעכב הפצת זיהום במגע


קצת רקע על וירוסים:

COVID-19- ((SARS-CoV-2

הנגיף עובר בהדבקה טיפתית: רסיסי טיפות שמקורם באדם נגוע (שהשתעל או שהתעטש) נושאות את הנגיף באוויר וחודרים למערכת הנשימה של בני אדם לא נגועים. הנגיף עובר גם במגע - ההדבקה היא בדרך כלל מחולים סימפטומטיים, אך יש ראיות להדבקה גם מחולים א־סימפטומטיים - חולים שנדבקו בנגיף, אך לא פיתחו את תסמיני המחלה.

בתנאים מסוימים מסוגל הנגיף לשרוד זמן רב יחסית גם על משטחים. נראה כי הדבקה אפשרית על ידי נגיעה במשטח מזוהם ולאחר מכן נגיעה באף, בפה או בעיניים, שדרכם הנגיף חודר לגוף.


סקירה של הספרות הרפואית שבדקה נגיפים נוספים ממשפחת הקורונה [פורסמה בכתב העת הרפואי The Journal of Hospital Infection, ונערכה בידי חוקרי וירולוגיה מאוניברסיטת רור-באכם (Ruhr-Bochum University) שבגרמניה], שגרמו למחלות ה-SARS וה-MERS, מגלה שהנגיף עמיד מאוד, ומצליח לשרוד מחוץ לגוף הרבה יותר מכפי שחשבו. החוקרים ניתחו כמה עשרות מאמרים שפורסמו בעבר אודות נגיפי קורונה אנושיים, ומצאו כי הם מסוגלים להישאר פעילים עד 9 ימים כשהם על משטחים. לשם השוואה, נגיף השפעת שורד רק 48 שעות מחוץ לגוף האדם, ונגיף ה-HIV שורד 4 דקות בלבד.


המחקרים הראו גם, שהנגיף שורד בטמפרטורה של עד 30 מעלות צלזיוס. במחקר נוסף בדקו חוקרים מאוניברסיטת הונג-קונג איך סוג המשטח, תנאי הסביבה ואמצעי חיטוי משפיעים על הישרדות הנגיף לאורך זמן. תחילה בדקו החוקרים את יכולתם של הנגיפים לשרוד על מגוון משטחים. על חלקם, כמו נייר רגיל או נייר טואלט, כבר לאחר 30 דקות לא נמצאו יחידות פעילות של הנגיף. על משטחים אחרים, כמו עץ, פלדה, בד ופלסטיק, נמצא ריכוז גבוה של נגיפים פעילים גם אחרי 4-1 ימים מתחילת הניסוי.





מבנה הנגיף - וירוס הקורונה בנוי משלושה מרכיבים עיקריים: רנ"א, חלבונים וליפידים. המעטפת החיצונית של הנגיף, כמו רוב הנגיפים, מורכבת בבסיסה משכבה כפולה של ליפידים. במעטפת זו משובצים חלבונים מבניים טרנס -ממברנליים, שלהם תפקיד חשוב בחדירה אל תוך תאי המטרה (זיהוי וחיבור לקולטנים על תאי המטרה). חלבונים נוספים מסייעים בתהליך השכפול של הוירוס- ומשמשים כאבני הבניין במבנה שלו.

הליפידים יוצרים את המעטפת החיצונית של הוירוס - תפקידם להגן על הוירוס ולאפשר לו להתמזג עם הקרום של תאי המטרה.

חומצת הגרעין המאפשרת את ייצור החלבונים הייחודים לוירוס להם היא מקודדת ושכפול עותרי ויריונים היא רנ"א.

שלושת המרכיבים עוברים self- assemble ליצירת הוירוס. אין קשרים קוולנטיים חזקים, נהפוך הוא: ה viral self-assembly מבוסס על אינטראקציות וקשרי מימן (שהם קשרים חלשים יותר) בין שלושת המרכיבים: ליפידים, חלבונים ו- רנ"א.

כאשר וירוס תוקף תא- הוא משתלט על המערכת של התא ומכריח את התא לייצר כמות עצומה של העתקים רנ"א, חלבונים ואת רכיבי המעטפת של הוירוס, שעוברים הרכבה עצמית ליצירת העתקים של הוירוס. התא המפוצץ בוירוסים מתפוצץ בסופו של דבר והוירוסים שמתפזרים תוקפים תאים אחרים והתהליך חוזר על עצמו.


המנעות מהדבקה והפצה - מאחר ולוירוס הקורונה יש מעטפת שומנית- ההמלצה לציבור היא לחטא את הידיים באמצעות חומרים דמוי סבון. חומרים אלו יעילים מאחר והינם בעלי קצה הידרופילי וקצה הידרופובי –החלק ההידרופובי ממיס את המעטפת השומנית של הוירוס ולמעשה הורס אותה, ואת הקשרים האחרים ש"מדביקים" את המבנה של הוירוס, ומביא לאינאקטיבציה של הוירוס.


השוני בין יכולת השרידות של הוירוס על משטחים שונים - וירוסים כולל הקורונה הינם ננו- חלקיקים שגודלם בין 50-200 ננומטרים. לננו חלקיקים ישי אינטראקציות מורכבות על המשטחים שעליהם הם נמצאים- עור, בדים מתכות וצבעים. המבנה של הוירוס נוצר על ידי קשרי מימן- ועל ידי קשרים הידרופיליים (fat-like). משטחי עץ למשל יוצרים קשרי מימן עם הוירוס. הוירוס נשאר קשור אליהם- אך לא נשאר פעיל לאורך זמן. חומרים כמו מתכות, טפלון וכד' אינם יוצרים קשרי מימן עם הוירוס, מצד אחד הוירוס אינו נקשר אליהם אולם מאידך- הוא נשאר מאד יציב עליהם.



הבעיה הקיימת .

מבני ציבור חשופים לזיהום ממגוון איומים. העברה של חיידקים ווירוסים ופטריות בדרך האוויר או במגע ישיר של ריבוי אנשים במרחב אחד (רק בישראל מדובר על כ- 6,000 איש בשנה המתים כתוצאה מזיהום בבתי החולים בלבד. המצב בעולם חמור בהתאם לגודל היחסי). תנאי לחות וחום הם כר פורה להתפתחות חיידקים וכן וירוסים, ומזון אורגני הנישא במגע ממקום למקום.

לפי דיווחי משרד הבריאות, מקומות ציבוריים הומים באנשים נושאי חיידקים ווירוסים היכולים להתפשט ולעבור מאדם לאדם או לסביבה. משטחים כדוגמת קירות, תקרות, רצפות או מחיצות, מועדים להתפתחות חיידקים על פניהם, חלקם מסוכנים, העלולים לגרום לזיהומים ולמחלות. זיהומים הנפוצים בעיקר במקומות ציבוריים כגון בתי ספר, בתי חולים, בתי אבות, מבני ציבור, ספריות, מטבחים, חדרי שירותים ואמבטיה, בהם שוררים תנאים אידיאליים להתרבות חיידקים,


הפתרון להפצת זיהומים במגע:

ציפויים וצבעים אנטימיקרוביאליים


המוצרים המקובלים היום- חסרונות

בשוק קיימים צבעים וציפויים רבים בעלי תכונות אנטי- בקטריאליות, לא מצאנו בשוק חומרים בעלי פעילות אנטי- ויראלית מוכחת.

הצבעים האנטי-מיקרוביאליים הקיימים בשוק נחשבים לא-אקולוגיים ומכילים רכיבים שאינם בריאים הן למיישם הצבע והן למי שיהיה בחדר בימים שלאחר הצביעה, כגון מתכות כבדות,טריכלוזן, יוני כסף, נחושת, תרכובות אמוניה רביעוניות ועוד. החומרים בהם נעשה שימוש הינם חומרים רעילים מאד גם לחיידקים ולפטריות, אולם גם יוצרים נזק בריאותי עקיף לאדם ולסביבה, חומרים אלה הם בעלי עמידות מוגבלת. במאמר שהתפרסם לאחרונה- ובקול קורא של רשות המזון והבריאות בארה"ב- מוטל ספק גדול ביעילות של החומרים האלו לטיפול בזיהומי חיידקים ופטריות השכיחים בבתי חולים (ראה צטטה). קיימת מגמה עולמית להחליף את "הרעלנים הסינטטיים" בחומרים טבעיים על מנת להפחית זיהומים סביבתיים.




הפתרון המוכח שלנו – NPG-365 הפורמולה של ננופיינט בניגוד לעיל, הוא ציפוי צבע על בסיס מים המכיל מינרלים וחומרים טבעיים בלבד, ללא רעלים ממיסים אורגניים ומזהמים, ולכן אינה מסוכנת, לא לצובע ולא לשוהה בחדר שהתייבש, והואיל והיא מהירת ייבוש, ניתן ליישמה ולהשתמש במשטחים אלו בבטיחות עוד באותו היום, מה שמייעל תפעולית באופן ניכר את השימוש במרחבים שנצבעו. המרכיבים הייחודים לצבע שלנו, מתוקף תכונות רכיביהם ואופן פעולתם, הם על פי הבדיקות שבוצעו אנטי-מקרוביליים, וגם ויראצידיים.


הפורמולה המיוחדת בידידותה למשתמש ולסביבה – בנוסף לשימוש המתבקש בצבע למגוון משטחים בחוץ ובפנים, מאפשרת את היישום של ציפוי צבע דק (וגם שקוף) במיוחד במקומות ציבוריים הומי אדם, על משטחים בשימוש תדיר, כגון ידיות ברזים וכפתורי לחיצה, כמו בבתי-ספר או בבתי חולים.


יישום כזה, שתוחלתו הויראצידית היא בסדר גודל של ימים או שבועות (ולא דקות) יכולה בהתאמה וביישום נכון לתת מענה חליפי לשימוש מתמיד בחיטוי מבוסס האלכוהול שהוא המענה הנוכחי למניעת הפצת הדבקה ממגע במשטחים.


הבדיקות שנעשו במכון וולקני:

מבנה הטובמוווירוס- (הווירוס שנבדק במעבדות מכון וולקני)

אלו וירוסים חסרי מעטפת שומנית. למעשה מורכבים מחלבונים וחומר גנטי בלבד- כמתואר בתמונות. יש להם לפיכך עמידות גבוהה יחסית לחומרים שאחרת היו ממיסים ליפידים בממברנת התא בקלות


וירוסים חסרי מעטפת (naked viruses) הינם וירוסים עמידים יותר- מוירוסים בעלי מעטפת ליפידית (enveloped viruses).

וירוסים ממשפחת הטובמווירוסים הינם וירוסים של צמחים (טבק, עגבניה ועוד) והם עמידים יותר לחום ולחומרי חיטוי בשל המבנה שלהם. וירוסים בעלי מעטפת ליפידית (כגון משפחת הקורונה)- הינם וירוסים מודרניים יותר, בד"כ מנגעים בעלי חיים. יש להם מעטפת ליפידים שמכילה את ה- spikes- שמאפשרים לוירוס להיקשר אל הקולטנים המתאימים בקרום התא של בע"ח אותו הם תוקפים. המעטפת השומנית הופכת אותם ליותר רגישים ופחות עמידים לחומרי חיטוי, דטרגנטים וחומצות. קל להשמיד אותם והיכולת שלהם לשרוד מחוץ לתא המאכסן מוגבלת מאד.

Broadbent L, Fletcher JT, 1963. The epidemiology of tomato mosaic IV. Persistence of virus on clothing and glasshouse structures. Annals of Applied Biology 52, 233-41.

Gibbs A, 1986. Tobamovirus classification. In. The plant viruses. Springer, 167-80.

Luria N, Smith E, Reingold V, et al., 2017. A New Israeli Tobamovirus Isolate Infects Tomato Plants Harboring Tm-22 Resistance Genes. PLOS ONE 12, e0170429





ט.ל.ח

21 views0 comments
bottom of page